Olen työn puolesta kuunnellut nämä kaikki. Miksi helvetissä en kirjoittaisi niistä jotain tänne? Jotain pientä, edes.
En ole katsonut UMK-ohjelmaa televisiosta kuin vahingossa vähän aikaa, mutta nämä arviot perustuvat biisien täältä löytyviin musiikkivideoihin ja promo-cd:ltä kuulemiini studioversioihin.
Ohjelman ideaan kait kuuluu se, että esiintyjät kehittyvät matkan varrella, joten nämä arviot muuttuvat sellaisessa tilanteessa vanhentuneeksi.
HYVÄT UUTISET
Mikko Pohjola - Sängyn reunalla
Disclaimer: Olen Mikon koulututtu ammattikorkeakoulusta. En sanoisi että olemme ystäviä. Tämä on siis vilpitön arvio.
Mikko Pohjola julkaisi vuonna 2011 ensimmäisen suomenkielisen albuminsa, aiemmin paljon kaikkea englanniksi (tai näin muistelen). Aiemmat biisinsä eivät ole tehneet minuun vaikutusta, mutta tässä kappaleessa pienet kikat ja (naiseni sanoin) johannakurkelamainen tyyli laulaa osuivat lujaa.
Mikon itsensä Jukka Immosen kanssa tekemä sovitus on myös osuva. Pienet elementit ("kotii-ii-iiin" laulustemma jne.) tuovat kappaleen nykypäivään. Ei siis mitään paikallisradioiskelmää.
Tällä hetkellä mielestäni kilpailun paras biisi. Ei välttämättä voittaja, koska siihen vaaditaan erilaisia avuja. 1: Suomenruotsalainen äänestäjäjoukko. 2: Some-kamppis. Tämä oli huumoria.
Mutta hyvä Mikko!
Lauri Mikkola - Going Down
Kolmesta (!) Voice of Finland -tuttavuudesta Lauri Mikkolan biisi on ylivoimaisesti paras. Suomen Justin Timberlakeksi haluava kaveri on itse tehnyt laulunsa. Amerikammalla taustabändillä tämä kuulostaisi vielä paremmalta.
Vaikka Mikkola ei aivan virtuoosilaulaja olekaan, hänellä on riittävästi munaa ja kykyä tulkita nyky-r&b:tä. Itsevarmuutta, sitä myös. Erittäin positiivinen fiilis tästä jää.
Softengine - Something Better
Tämän biisin kuvailutekstissä mainittiin vaikutteiksi muistaakseni Muse, Disco Ensemble ja joku kolmas jota en muista. Joka tapauksessa pelkäsin mitä tuleman pitää.
Turhaan. Bändi on nuori, ja se kuuluu tietynlaisena yliyrittämisenä, mutta tässä kappaleessa on yllättävänkin paljon ideaa. Lopun emo-huuto ei oikein kuulu biisin. Mutta c-osan nostatukset ovat loistavia! Tuntuu, että tämän bändin aika on myöhemmin. Jonkun kuuluisi "sainata" heidät nyt ja kasvattaa rauhassa.
Suomessa ei ole oikein tällaisesta musasta osattu isommin tykätä - ainakaan kotimaisen bändin tekemänä. Ehkä Softengine muuttaa asian.
Samu Haber kehui tätä bändiä Facebookissaan, kai Yle teki jo uutisen?
COULD GO EITHER WAY
Jasmin Michaela - KertakäyttösydänViehättävä laulaja ja hyvää flirttiä biisissä. Mielestäni tähän pitäisi kuitenkin saada sellainen helvetin juustoinen EDM-tausta. Tilataan Zeddiltä. Tai Martin Garrixilta, kunnon pauketta! Siellä olisi Euroviisuissa itäblokki polvillaan. Laulajassa riittäisi kyllä ytyä ja taitoa. Tällaisenaan aavistuksen pliisu.
Hukka ja Mama - Selja
Periaatteessa tällänen Atletico Kumpula -meno on aika väsyttävää. Bändissä on kuitenkin mukavaa Fatboy-tatsia myös. Pikkaisen tästä tulee sellainen fiilis, että tehdään Musiikkitalon kävijöille näytteeksi iskelmäpoppia, että katsokaas kulttuuriväki, tällaista se on. En tiedä onko tämä osuva mielikuva, mutta sellainen minulle syntyy.
Tästä ei välity tunnetta. Välittyy sellainen tunne, että jonkun konservatorion bileissä on saatu idea jostain ideasta joka halutaan välittää, ja sitten ikäänkuin tulkitaan se idea ulkoapäin katsellen. MENEE EHKÄ METSÄÄN, mutta tämä oli minun fiilikseni.
Yritän sanoa, että pidin tässä jostain, mutta samalla en pitänyt. Kuuntelin tämä nyt taas uudestaan. Perkele. Jotain tässä on, mut jätetään nyt toistaiseksi välikategoriaan.
Hanna Sky - Hope
Hienoja juttuja, mutta niitä on liikaa yhteen biisiin. Alusta ajattelee, että jes, nyt on tehty kunnon Turkki/Intia-vaikutteinen euroviisuleka, mutta sitten biisi lähtee hiihtelemään sinne sun tänne.
Hanna Sky on kuitenkin selvästi lahjakas laulaja ja tekijä. Tähänkin laittaisin rehdisti puksuttavat EDM-taustat, joku oikein muheva synaleadi. Nyt tämä on vähän liian hieno. Sanon vielä kerran, että laulajana Hanna on jopa huomattavan hyvä.
Melkein tekisi mieli pistää tämä hyvien uutisten puolelle.
Lili Lambert - Let Me Take You There
Suomessa vaikein mahdollinen musiikkityyli. Tässä on mukavasti sellaista ysärin alun jenkkiläistä MTV-r&b-henkeä, Paula Abdulia tai jotain sellaista. Ihan osaava laulaja, mutta hän ei jotenkaan ota tätä biisiä omakseen, mikä on outoa koska hän on itse ollut säveltämässä tätä.
Ehkä se vaikuttaa, että on tottunut kuulemaan tällaista soundia järjestään virtuoosimaisten laulajien suusta, ja MTV:ltä.
Jostain syystä biisin liveversiota ei löytynyt Ylen sivuilta.
HUONOT UUTISET
Madcraft - Something BetterViime vuonnakin oli joku punkpop-bändi. Tällaisessa musiikissa pitäisi olla ihan vitun tiukka soittotatsi ja paras kertsi. Tässä ei ole kumpaakaan.
Dennis Fagerström - My Little Honey Bee
Jo Voice of Finlandissa Dennis Fagerström oli rumasti sanoen ankea. Silmäniskuihin perustuva lavakarisma vetosi mummoihin, mutta hän ei pysy laulaessaan sävelessä. Kappale kuulostaa latvialaiselta euroviisupajalta ostetulta.
Makea - Painovoima
Moderni urbaani pop tai jotain sellaista. Haastava yhdistelmä, ajattelin. Naislaulaja aloittaa. Hän on hyvä! Tausta vähän musiikkiopistomaista soitantaa, mutta pitää kuitenkin idean kasassa. Valitettavasti räppärin ponnettomat tuplakikkariimit ovat aika huonoja. Eikä biisissäkään ole lopulta kunnon kertsiä. Kunnianhimoinen idea, toteutus ei niin hyvä.
Miau - God/Drug
Hmm, vähemmän Berliini versio LCMDF:stä tuli ekana mieleen. Tykkään tietynlaisesta kotikutoisuudesta tässä, mutta sävellyksenä tämä kappale on oikeasti aika köykäinen. Koska tämä on jostakin näkökulmasta katsottuna moderni biisi, niin Miau varmaan viedään showcaseihin esiintymään. Sympaattisen oloinen bändi videon perusteella, mut ei tämä nyt lähde.
Clarissa feat. Josh Standing - On Top of the World
Ai vitsi, taustat ovat pikkaisen halvat. Treenata pitäisi myös laulua. Ja sitten sävellyksen pitäisi olla parempi. Miesfiittaaja on ehkä aavistuksen turha tässä, Clarissan ympärille tämä pitäisi rakentaa. Mutta hyvä ALKU, tässä ollaan selvästi vasta kehityksen alkuvaiheissa. Tällainen biisi tulee yleensä jostain entisen Neuvostoliiton alueelta.
He Jussii, ja kiitos viiltävän terävästä ja ammattitaitoisesta analyysistäsi. Se on paras tähän mennessä lukemistani. Se on hyvää vastapainoa näiden häntäpään artistien kaveriporukoiden spämmiin Twitterissä ja muualla somessa.
Itse olisin laittanut kolmen kärjen:
1. Lauri Mikkola
2. Mikko Pohjola
3. Hanna Sky
eli aika samoilla mennään.
Sen verrän kärkikolmikostani, että:
minusta Mikkola on aivan loistava laulaja ja show-mies. Hän on artistina ainutlaatuinen Suomessa. Jos telkussa ollut bändi soittaa myös studioversiossa, niin ei siinäkään minusta ole mitään vikaa. Kaikki on tehty hyvällä maulla ja harkiten. Kerrankin.
Mikko Pohjola on myös artistina omaa luokkaansa kansallisella tasolla. Aivan loistavaa riimittelyä ja todella uskottava esitys. Hänen kohdallaan tuottaja oli onnistunut erinomaisesti.
MInä tykkäsin Hanna Sky:n keinuvasta meiningistä. Hän kisan paras naislaulaja ja hänellä on hieno ylärekisteri. Hänessä on samanaikaiseti lämpöä ja viileyttä. Toivottavasti ne taustakuoron huudot saadaan vain paremmin istumaan tähän biisiin, ilman kädennostoja ;)
Itse olisin valinnut häntäpään aivan samoin kuin sinä. Clarissan esitys ja biisi ovat luokattomia.
Minua kiinnostaisi tietää, että minkä biisin sinä lähettäisit kisoihin. Jos oikein ymmärsin, niin se on joku kolmesta ensiksi listaamistasi :)
MInulle ei ole oikeastaan niin väliä mikä niistä sinne kisoihin lähtee. En ole seurannut Euroviisuja enkä UMK:n televisiolähetyksiä hirveän tarkasti. Oikeastihan sinne kannattaisi lähettää joku EDM-biisi. Hanna Sky edm-versiona, se olis paras euroviisuveto. Tai sit Softengine, alaotsikolla "jotain erilaista". Ovat vaan niin nuoria että lavakarismaa taitaa jäädä uupumaan. Euroviisut on kuitenkin myös pitkälti visuaalisuuteen perustuva kisa.
Ja kiitos kiitoksista.
Ja niinhän siinä kävi että kaksi meikäläisen kolmesta suosikista oli kolmen parhaan joukossa. MIAU näyttää hyvältä (kehräysääni), mutta ei se biisi minusta edelleenkään hyvä ollut. Ja Pohjolan biisi on edelleen paras.