Peliarvostelu: FIFA 15 Ultimate Team (iPad) eli kuinka EA melkein pilasi hienon pelin

Levyarviopannassa kun olen, niin ajattelin kirjoittaa ajoittain myös peleistä. iPadilla pelaamisesta olen rustannut hiukan ajatuksia aikaisemminkin.

Pelasin muutaman vuoden innokkaasti EA Sportsin Fifa 13 -peliä iPadilla. Tai "innokkaasti" on väärä sana, mutta etenkin lomamatkoilla ja joskus hiljaisina sunnuntai-iltapäivinä saatoin pelata montakin matsia.

Pelissä valitaan jostain liigasta joukkue, ja mennään sillä kausi läpi. Pelaajat eivät vaihdu, paitsi oikeisiin seuroihin päivitysten mukana.

Tässä mielessä Fifa 15 Ultimate Team on täysin erilainen peli: Siinä on tarkoitus kerätä pelaamalla ansaitulla rahalla itselleen paras mahdollinen joukkue, jolla edetään 7. divisioonasta eteenpäin - joka divisioonatasolla voi myös pelata erilaisia liigoja.

Parasta tässä pelaajakauppasysteemissä on se, että siirtomarkkinat muodostuvat oikeiden ihmisten ympäri maailmaa myymistä pelaamista. Jos siis teoriassa minulla olisi Messi (ei ole, maksaa niin perkeleesti, en ole ehtinyt pelata vielä niin paljon), ja laittaisin hänet myyntiin minimihinnalla 150 ja paikalle ei osuisi kuin yksi huutaja, Messi vaihtaisi omistajaa tuolla hinnalla.

Käytännössä kovimpien pelaajien huutokaupoissa on AINA joku paikalla, ja esimerkiksi pelin kansikuvapojaksi päätyneen Messin hinta on yleensä sadoissa tuhansissa.

Toisaalta satuin kerran oikeaan aikaan paikalle kun sain ostettua Özilin alle 10 000 kolikolla. Ja juuri tässä on "transfer marketin" suola: Sitä tulee kyttäiltyä löytöjen toivossa. Ja vaikka löydöt eivät sopisi omaan joukkueeseen, ne voi myydä heti voitolla eteenpäin.

Oman joukkueen hyvyys (ilmaistu kahdella numerolla väliltä 0-100) muodostuu paitsi pelaajien kykyjen keskiarvosta, myös kemiasta. Tämä oli aluksi vaikea tajuta, mutta pelaajien täytyy siis pelata kentällä itselleen sopivalla paikalla, ja jos haluaa saavuttaa kemiaksi täydet sata, pitää kaikkien kentällä olevien pelaajien olla joko samasta maasta tai samasta liigasta.

Minun joukkueeni koostuu kokonaan Valioliigan pelaajista tällä hetkellä. Tosin laajasta pelaajamateriaalista olen koostanut myös Saksa-painotteisen joukkueen, jossa tosin on mm. Balotelli kärjessä ja Fabregas keskikentällä, eli ihan sataan ei kemia-arvo näinollen nouse.

Pelaajat siis pelaavat paremmin yhteen jos kemia on täydet sata - ja tältä se ihan aidosti pelatessa tuntuu.

Itse pelimoottori on hyvin pitkälti sama kuin Fifa 13:sta. Ehkä pallon kanssa sprinttaamisen ja "tavallisen" vauhdin välillä on suurempi ero jos haluaa pitää pallon hallussa, ja laukauksen pitää lähteä tarkemmin suunnattuna ja oikealla voimakkuudella, varsinkin jos laukaisevan pelaajan SHO-arvo ei ole ihan huipputasoa.  Tämä on hyvä.



EA on mokannut iPadin kontrollien kanssa aavistuksen. Uudessa versiossa moni asia perustuu kentän näpäyttämiseen halutussa kohdassa, mutta käytännössä alareunoihin sijoitetuista kontrolleista on hyvin vaikea irroittaa käsiään. Lisäksi jos painat ohi vaikkapa laukaisunapista ja osut alareunan nurmikenttään, syöttää hyvässä vauhdissa oleva Balotelli pallon yllättäen kentän alareunaan EIKÄ tee loistavaa laukausta maaliin, mikä tietysti repii hermoja valtavasti. Ja tätä ominaisuutta ei luonnollistestikaan saa pois.

Myös "call 2nd defender" -toiminto on piilotettu näpäytyksen taakse, mistä syystä en sitä koskaan ehdi käyttää, mikä olisi toisaalta tarpeen, sillä kun vastustaja lähtee läpijuoksuun vain ihmisen kontrolloima pelaaja juoksee perässä, toinen puolustaja saattaa jäädä odottamaan omaa puolustettavaa pelaajaansa, vaikka voisi helposti katkaista läpijuoksun.  Juuri tätä varten "call 2nd defender" -toiminto on luotu, mutta näpäytyksen takaa en sitä jaksa käyttää. Ärsyttävää.

Selostuksetkin ovat samat kuin 13:sta, paitsi että aina pelin loppuessa selostajat spekuloivat, että "mitenköhän toisessa osaottelussa käy", vaikka en ole pelaamassa kahden osaottelun peliä. Kiva.

ÄRSYTTÄVINTÄ on kuitenkin se, että kaikki pelin toiminnot perustuvat siihen, että Ultimate Team hakee Fifan servereiltä tiedot pelaajan joukkueesta, kaupan olevista pelaajista, tuloksista ja muusta vastaavasta. Ilmeisesti pelaajien määrä on yllättänyt Fifan, sillä serverit ovat AINA täynnä, ja joskus pelin joutuu käynnistämään uudestaan 10 kertaa että pääsee pelaamaan. Usein pelaamista ei jaksa näin jonottaa, vaan helpompi on yksinkertaisesti lyödä hanskat tiskiin ja antaa koko paskan olla.

Onneksi Neal Stephenson julkaisi Sevenevesin, niin on luettavaa.

Mutta noista ärsyttävyyksistä huolimatta itse pelisysteemi on sen verran koukuttava, että suosittelen kokeilemaan. Ja iPadilla futiksen pelaaminen on aivan yhtä realistista ja haastavaa kuin konsolillakin, tämä ei ole mikään vauvaversio.

This entry was posted in ,,. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Hei kommentoija! Arvostaisin suuresti jos et kommentoisi anonyyminä, se jotenkin vähentää kommenttisi arvoa. Minä esiinnyn nimelläni, esiinny sinäkin.
T: Jussi

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...