Onko meillä kaikilla oma talvisotamme?

(Pikkuleijonien voitonjuhlien vielä raivotessa Rautatientorilla kirjoitan sota-metaforaa hyödyksi käyttäen)

Tämä kirjoitus ei kyllä liity hirveästi blogin muihin kirjoituksiin, mutta päästänpä nyt kuitenkin systeemistä ulos, kun se on pyörinyt muutaman päivän päässä - ja blogin alaotsikko edelleenkin "ajatuksia vähän kaikesta".

Jostain syystä olen huomannut useamman kerran ärtyneeni, kun olen lukenut artikkeleja talvipyöräilystä. Siis pyöräilystä talvella. Tekniseen vaatekertaan pukeutunut silmälasipäinen harrastelijapoliitikko selittää, että kyllä talvellakin pystyy pyöräilemään, älkää pelästykö. Pitää vain olla "oikeat varusteet ja oikea asenne", ja vierailla italialaisen pyörävalmistajan tuotteita myyvässä erikoisliikkeessä hakemassa erikoistarvikkeita. Tai jotain sinne päin.

No, tämän ei vielä tarvitse tarkoittaa mitään, minä ärsyynnyn useista asioista ja ihmisistä, usein ihan ilman hyvää syytä.

Mutta sitten tajusin, että talvipyöräilyn kohdalla kyseessä on  Talvisota-syndrooma. Huomaan tuhahtelevani itsekseni, että kun minä menin ala-asteelle, yläasteelle, lukioon tai ammattikorkeakouluun aamuisin, niin ei minulla ollut mitään teknisiä vaatteita, vaan Black Horsen pitkät kalsarit ja löysät farkut. Eikä minulla ollut PELLAAKKIO-pyörää vaan vanha mummopyörä jota ei huollettu koskaan. Ja silti minä TALVIPYÖRÄILIN ilman ongelmia koko koulu-urani!

Seuraavaksi muistan, miten oma isäni kertoi omaa talvisotaansa. Hän hiihti x kilometriä kouluun joka siunaaman aamu. Ei ollut mitään hienoja nykyajan talvivaatteita.

Ja silloin TALVET OLI SENTÄÄN TALVIA.

Jos tämä olisi kolumni jossain lehdessä, tästä pitäisi alkaa joku oivalluksen sisältävä kappale. Mutta minä en ole varma onko tässä mitään oivallusta.

Ajat olivat aiemmin kovempia, nykymaailma on parempi ja arvot pehmeämpiä. Suomalaisuuteen kuuluu arvostaa kovia tekoja mukisematta tekevää yksilöä. Mutta ehkä talvipyöräilijöilläkin on omat talvisotansa. Kun he olivat nuoria ei ollut kuin BBS-purkkeja joissa kertoa mielipiteitään. Nykypäivän tiedostavilla lukiolaisilla on kaiken maailman somet ja blogit joissa kertoa mielipiteitään.

This entry was posted in . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Hei kommentoija! Arvostaisin suuresti jos et kommentoisi anonyyminä, se jotenkin vähentää kommenttisi arvoa. Minä esiinnyn nimelläni, esiinny sinäkin.
T: Jussi

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...