Ihan oikeasti. Daddy Palesin edellinen levy Studio Tan (2007) oli aika innoton ja tylsä. Quarter Past (2003) oli outo sivuaskel, väkisin yritetty jotenkin. Eka levy Pale Ontologist (2001) on oikeastaan aika hyvä, kolme ja puoli tähteä viidestä (tai seitsemän jackrussellin kuvaa kymmenestä), mutta se "knowledge" ja uho kuulostaa aika hölmöltä nykyään.
Paleface on mun mielestä aina ollut lahjakas, mutta noi levyt on vaan ollu aika köpösiä. Se vaihto-oppilasvuodesta jauhaminen on myöskin kyllästyttänyt. Juu, räpin realness-kriteeri täyttyy, mutta ennen tätä kuuta Palen track record on ollut (Jay-Z:tä lainatakseni) "one hot album every ten year average, and that's so lame).
Ipanapa-biisi Hiphoppii englantii antoi toivoa. Se on ihan oikeasti hauska ja mahtavasti riimitelty biisi, jota on tullut kuunneltua hämmentävän paljon.
Mutta sit tuli Helsinki - Shangri-La. Tämä levy todistaa, että vaikka osaa englantia sujuvasti, räpissä kieli pitää osata läpikotaisin. Suomeksi Paleface nimittäin osaa.
Polittinen tai yhteiskuntakriittinen räppi on helvetin vaikea laji. Kyllästyttää todella pahasti kaikki lähiöissä kasvaneet suomiräppärit, jotka oikeuttavat "yhteiskunnallisuutensa" toteamalla, että lähiöissä dokataan. Palefacen kanssa ei tarvitse olla edes samoilla linjoilla viihtyäkseen mukana kyydissä.
Sanoituksiin on myös upotettu paljon erisnimiä ja kulttuuriviittauksia, joiden bongaaminen on viihdyttävää. Yhdessä kohtaa puhuu joko Andy McCoy tai hyvä imitaattori, yhdessä biisissä erehdyttävästi Herra Ylpön kuuloinen kaveri murahtelee. Puhepätkien alkuperää en tunnista, mutta joku voi tuonne kommenttikenttään auttaa.
Enemmän kuin yhteiskuntakriittistä räppiä tämä onkin kuplettilaulamisen perinteen jatkamista. Irwin on kuollut ja Jaakko Teppokin aika huonossa kunnossa, joten kyllä tälle tilausta on. Vielä kun osa sampleista ja melodioista on haettu ihan trad-maailmasta, vois tällä kuvitella olevan yleisöä paljon laajemminkin kuin vain räpin piiristä.
Talonomistaja ja Syntyny rellestää on soinut paljon ainakin Youtubessa, mutta huonoa biisiä tässä ei olekaan. Procol Harumin Whiter Shade of Palen laulaminen tuntui aluksi vähän oudolta, mut okei, onhan biisin nimessä kuitenkin Pale, joten antaa mennä. Sitäpaitsi Karri Kalpeanaama osaa laulaa! (Lisäys Timon kommentin jälkeen: Osaa laulaa, mut sellaisella herttaisen sydämeen käyvällä tavalla, mistään mestarillisesti äänenkäyttäjästä ei ole kyse).
Summa summarum ja muita yhteenvetoon viittaavia latteuksia:
Ihan puskista tulleena Paleface teki yhden vuoden parhaista kotimaisista levyistä. Kuka olisi uskonut? En minä ainakaan. Mutta kiitos Pale. Asan, Pyhimyksen, Kemmurun ja Loost Koosin rinnalle kaivattiin aikuisille sopivaa rap-artistia kotikuunteluun.
Talonomistaja maistiaisiksi, olkaa niin hyvät. On muuten yli puoli miljoonaa kuuntelua YouTubessa.
Niin, tietty arvosana. Koska olen ainakin toistaiseksi ajatellut huomioida vain erittäin hyviä levyjä, on Palenkin arvosana kova: Yhdeksän jackrussellin kuvaa kymmenestä.
Hae tästä blogista
Minä

Kuka minä olen?
Olen musadiggari, kirjaintoilija, laitteista innostuja ja juoksija. Siviiliammatiltani olen Nelonen Median radioiden musapäällikkö. Blogin mielipiteet eivät liity työpaikkani toimintaan. Jos haluat laittaa postia, se onnistuu jussi.mantysaari(ät)gmail.com
Suositut tekstit
- Onko Suomesta tulossa poppareiden maa? Onko angsti ohi?
- Arvostelu: Netflixin Easy
- Testissä Amphion Argon1 - eli on kaiuttimia ja on KAIUTTIMIA
- Lukuvinkki: Satu Rämö - Hildur
- Arvio: Miksi Sillan kolmas kausi on niin onnistunut
- Lukuvinkki: Henrik Tikkanen - Majavatie 11 ja Mariankatu 26
- Lukuvinkki: Marko Annala - Paasto
- Lukuvinkki: Emily St. John Mandel - Sea of Tranquility
- Onko Kanye West idiootti vai kokonaistaideteos?
- Lukuvinkki: Emmi-Liia Sjöholm - Virtahevot
Uusimmat kommentit
Satunnaisotoksia
Blogeja
Aiemmin ajateltua
- elokuuta 2022 (2)
- heinäkuuta 2022 (3)
- huhtikuuta 2022 (1)
- maaliskuuta 2022 (1)
- helmikuuta 2022 (1)
- tammikuuta 2022 (1)
- joulukuuta 2021 (4)
- marraskuuta 2021 (2)
- lokakuuta 2021 (1)
- syyskuuta 2021 (3)
- elokuuta 2021 (1)
- kesäkuuta 2021 (1)
- toukokuuta 2021 (2)
- huhtikuuta 2021 (2)
- maaliskuuta 2021 (1)
- helmikuuta 2021 (2)
- tammikuuta 2021 (2)
- joulukuuta 2020 (2)
- marraskuuta 2020 (1)
- lokakuuta 2020 (2)
- kesäkuuta 2020 (2)
- toukokuuta 2020 (1)
- huhtikuuta 2020 (2)
- maaliskuuta 2020 (2)
- helmikuuta 2020 (2)
- tammikuuta 2020 (2)
- joulukuuta 2019 (2)
- syyskuuta 2019 (2)
- elokuuta 2019 (3)
- heinäkuuta 2019 (1)
- kesäkuuta 2019 (1)
- toukokuuta 2019 (1)
- huhtikuuta 2019 (1)
- maaliskuuta 2019 (3)
- helmikuuta 2019 (2)
- joulukuuta 2018 (1)
- marraskuuta 2018 (2)
- syyskuuta 2018 (4)
- elokuuta 2018 (3)
- heinäkuuta 2018 (2)
- kesäkuuta 2018 (1)
- toukokuuta 2018 (2)
- huhtikuuta 2018 (1)
- maaliskuuta 2018 (1)
- helmikuuta 2018 (1)
- tammikuuta 2018 (1)
- joulukuuta 2017 (2)
- marraskuuta 2017 (2)
- lokakuuta 2017 (4)
- syyskuuta 2017 (3)
- elokuuta 2017 (4)
- heinäkuuta 2017 (3)
- kesäkuuta 2017 (3)
- huhtikuuta 2017 (3)
- maaliskuuta 2017 (1)
- helmikuuta 2017 (3)
- tammikuuta 2017 (5)
- joulukuuta 2016 (3)
- marraskuuta 2016 (5)
- lokakuuta 2016 (6)
- syyskuuta 2016 (3)
- elokuuta 2016 (6)
- heinäkuuta 2016 (5)
- kesäkuuta 2016 (4)
- toukokuuta 2016 (4)
- huhtikuuta 2016 (5)
- maaliskuuta 2016 (10)
- helmikuuta 2016 (5)
- tammikuuta 2016 (5)
- joulukuuta 2015 (8)
- marraskuuta 2015 (8)
- lokakuuta 2015 (6)
- syyskuuta 2015 (7)
- elokuuta 2015 (7)
- heinäkuuta 2015 (8)
- kesäkuuta 2015 (6)
- toukokuuta 2015 (11)
- huhtikuuta 2015 (11)
- maaliskuuta 2015 (8)
- helmikuuta 2015 (12)
- tammikuuta 2015 (9)
- joulukuuta 2014 (12)
- marraskuuta 2014 (13)
- lokakuuta 2014 (11)
- syyskuuta 2014 (11)
- elokuuta 2014 (12)
- heinäkuuta 2014 (13)
- kesäkuuta 2014 (11)
- toukokuuta 2014 (11)
- huhtikuuta 2014 (15)
- maaliskuuta 2014 (15)
- helmikuuta 2014 (19)
- tammikuuta 2014 (17)
- joulukuuta 2013 (15)
- marraskuuta 2013 (16)
- lokakuuta 2013 (17)
- syyskuuta 2013 (17)
- elokuuta 2013 (13)
- heinäkuuta 2013 (6)
- kesäkuuta 2013 (1)
- toukokuuta 2013 (6)
- huhtikuuta 2013 (6)
- maaliskuuta 2013 (7)
- helmikuuta 2013 (8)
- tammikuuta 2013 (7)
- joulukuuta 2012 (8)
- marraskuuta 2012 (10)
- lokakuuta 2012 (7)
- syyskuuta 2012 (9)
- elokuuta 2012 (7)
- heinäkuuta 2012 (6)
- kesäkuuta 2012 (6)
- toukokuuta 2012 (5)
- huhtikuuta 2012 (5)
- maaliskuuta 2012 (5)
- helmikuuta 2012 (4)
- tammikuuta 2012 (2)
- joulukuuta 2011 (9)
- marraskuuta 2011 (9)
- lokakuuta 2011 (8)
- syyskuuta 2011 (11)
- elokuuta 2011 (10)
- heinäkuuta 2011 (5)
- kesäkuuta 2011 (8)
- toukokuuta 2011 (12)
- huhtikuuta 2011 (17)
- maaliskuuta 2011 (13)
- helmikuuta 2011 (12)
- tammikuuta 2011 (11)
- joulukuuta 2010 (8)
- marraskuuta 2010 (9)
- lokakuuta 2010 (15)
- syyskuuta 2010 (16)
- elokuuta 2010 (1)
He tajuavat mistä on kyse:
MAINOS!!!
Muista myös Suomen paras populaarikulttuuri-podcast Mäntysaari ja Nivala.
Se lopun puhesämple on Miesten vuorosta. Toinenkin ehkä. En nyt löydä tietenkään levyä, josta varmistaa. Mihinhän mennyt. Kyllä se tässä vielä joku päivä oli.
Ja joo, Ylppö on oikeasti mukana. Ja Davo. Andysta ei sen sijaan ole muistikuvia.
OO
Ja nyt tietty heti löysin. Se Syntyny rellestää -biisin puhesämple on Jaakko Tepon livelevyltä vuodelta 1984.
Ai niin, Davo tietenkin joo myös. Ja jotenkin se kuulosti Jaakko Tepon ääneltä, mut enpä uskaltanut arvailla. Tänks enivei.
Olen menossa huomenna levykauppaan, vaikka Hiphoppii englantii ei pudonnut yhtään. Talonomistajan pääkköstyylinen epä-flow vähän arveluttaa, mutta jollei flow toimi niin laulakoon, uskon että kehuille on katetta. Pale Ontologist kestää tuotannollisesti kuuntelua vieläkin.