"Levy-yhtiöt ostavat biisejä radioiden soittolistoille"


Seuraava teksti on omaa pohdintaani, eikä edusta työnantajani kantoja tai mielipiteitä.


En yleensä tässä blogissa puutu työasioihini, mutta tämä asia on vaivannut mieltäni niin pitkään, että on välttämätöntä kirjoittaa aiheesta jotakin, koska se loukkaa ammattiylpeyttäni.

Päivisin, silloin kun en kirjoita tätä blogia, toimin hittiradiokanava Voicen musiikkipäällikkönä. Olen lopen kyllästynyt yksiulotteiseen keskusteluun soittolistoista ihmisten kanssa, jotka eivät edes kuuntele radiota, mutta yhteen epäkohtaan minun on pakko puuttua: Tasaisin väliajoin törmään väitteeseen, että isojen radiokanavien soittolistoista määräävät isot levy-yhtiöt, jotka ostavat julkaisemansa biisit soimaan kovalla rotaatiolla. Eli toisinsanoen lahjovat.

Tähän väitteeseen törmää etenkin internetissä, jossa besserwisserit esittävät sen joko yleisenä totuutena tai paikallisen rock-klubin portsarilta kuultuna varmana tietona. Erityisen usein olen törmännyt siihen musiikkialan ammattilaisista ja ”ammattilaisista” koostuvassa Facebookin Kuka Mitä Häh? -ryhmässä, joka kantaa myös hyvin ansaittua lempinimeä Itkumuuri.

Väitteelle ei tietenkään koskaan ole esittää mitään todisteita, mutta eihän se haittaa! Kun serkun tuore hevibändi Black Pultsars ei saman tien pätkähtänyt voimasoittoon, ei kyse VOI olla muusta kuin salaliitosta! Niillä oli viime keikalla ihan sairaan kova meininki!

Asiaan:

Tärkein syy siihen, etteivät levy-yhtiöt lahjo radiokanavia on tietenkin se, että se on moraalitonta ja laitonta (journalistista sisältöä ei saa myydä, ja musiikkivalinnat lasketaan journalistisiksi sisällöiksi). 

Kerronpa teille myös, miksei se olisi edes taloudellisesti järkevää tai mahdollista. Vaikka levy-yhtiöt tarjoaisivat soittolistalahjuksia, ei niiden vastaanottamisessa olisi yksityisille radioille mitään järkeä. Levy-yhtiöillä ei ole siihen tarpeeksi rahaa! Meille on paljon tärkeämpää saada paljon kuulijoita, koska sitä kautta saamme mainosrahaa.

Syy tähän on yksityisen radion matematiikka: Liiketoiminnan tarkoituksena on myydä mainontaa eri muodoissa. Mainontaa myydään kohderyhmälle, jota yritetään kasvattaa mahdollisimman suureksi. Kuulijamäärää kasvatetaan tarjoamalla ohjelmasisältöjä ja musiikkia, joita ihmiset haluavat kuulla.
Siksi soittolistat rakennetaan sitä silmälläpitäen, että kanavalla kuultava musiikki olisi parasta juuri sillä hetkellä. Toki toimintaa ohjaa myös ennalta sovittu musiikillinen linja. 

MUTTA jos leikimme ajatusleikkiä, jossa ottaisimme soittoon levy-yhtiöiden ”määräämiä” biisejä, emme enää kuuntelisi kuulijaa. Tämä johtaisi väistämättä pieneneviin kuulijamääriin ja sitä kautta pieneneviin mainostuloihin, mikä taas johtaisi siihen, että radiokanava lakkaisi olemasta.

Levy-yhtiöt kyllä mainostavat radioissa, mutta aika vähän. Vuosittaisista mainostuloista tuo määrä on varmaankin alle prosentin luokkaa. Tarkkaa lukua en tiedä, enkä kertoisi vaikka tietäisin, mutta arviolta kuitenkin noin. Soittolistauspäätöksiä tehtäessä emme tiedä mille levyille ollaan ostamassa mainoskampanjoita, emmekä myöskään siitä välitä. Levy-yhtiöt ostavat kamppiksia myös sellaisille artisteille joiden biisit eivät ko. kanavalla soi. Eli siis vielä kerran: Koko lahjusväite on paitsi täysin perätön, myös järjetön! 

”Ainoastaan isojen levy-yhtiöiden julkaisemat biisit pääsevät soittolistalle”

Siinä toinen väite johon törmään jatkuvasti. Kyllä, prosentuaalisesti kolmen ison (Warner, EMI/Universal, Sony) julkaisema musiikki vie ison siivun radion ajasta. Mutta oikeasti sillä julkaisijalla ei ole mitään väliä. Musiikilla on. Usko kun sanon.  Suomessa indie-levy-yhtiöt ovat kuitenkin keskittyneet lähinnä niche-musiikin julkaisemiseen ja tuottamiseen, mikä onkin hyvä asia, sillä näissä asioissa majorit ovat valitettavan kankeita. 

Niin usein on tässäkin blogissa hehkutettu Svartin loistavaa työtä, ja lukuisista esimerkeistä voidaan mainita vaikkapa Soliti ja Monsp, jotka menestyvät hienosti valitsemallaan tiellä. Ei voi kuitenkaan olla ITSE TARKOITUS, että myös indie-levy-yhtiöiden julkaisemaa musiikkia pitäisi soittaa radiossa - vain siksi että julkaisija ei ole mikään kolmesta suuresta. Ei tämä mikään suunnitelmatalous ole! Soitamme parhaita biisejä, ihan sama kuka ne on julkaissut.

Kuitenkin, jos julkaisee englanninkielistä shoegazing-rokkia, on ihan turha vikistä että miksi Voice ei soita. Ei shoegazingin paikka ole hittiradiokanavalla. Miksi? Koska jättimäinen valtaosa ihmisistä ei tykkää shoegazingista. TOKIKAAN genre sinänsä ei ole este, jos sieltä tulisi yhtäkkiä joku valtava crossover-hittibiisi. Shoegazing-hitti. Oudompaakin on tapahtunut.

Jos indie-levy-yhtiö julkaisee pop-musiikkia, se on samalla viivalla majoreiden kanssa. Esimerkkinä vaikkapa Kari Hynnisen Suomen Musiikki tai Poets of the Fallin tai Apulannan kaltaiset itsejulkaisijat. Ja JVG:hän oli alun perin Monspilla kun heistä tuli Häissä-biisin myötä radioiden tehosoitosta nauttiva artisti. Nykyään he levyttävät Warnerille - varmaankin, koska kokivat että sieltä saatu sopimus oli taloudellisesti kannattava.

Sitten on otettava huomioon myös se, että isot levy-yhtiöt eivät ole isoja sattumalta. He osaavat hommansa! Heillä on taitavat a&r:t (ainakin yleensä) ja taitavat promoottorit (ainakin yleensä). He tietävät millainen musiikki toimii radiossa, mistä kansa tykkää ja pyrkivät toimimaan sen mukaan. 

Siitä, miksi radiossa soi ”aina samat biisit”, on Antti Granlund kirjoittanut paremmin ja laajemmin jo aiemmin mainitussa blogissaan, mutta sanon tämän verran: Parhaat biisit soivat usein, koska ihmiset haluavat kuulla ne usein. Tämä on tutkittu fakta.

Kiitos että sain avautua.


Ja vielä kerran: Nämä kannat ovat minun, Jussi Matias Mäntysaaren, eivätkä ne edusta SBS Discovery Radion mahdollisia kantoja asiaan. En ole haastatellut tätä varten muita musiikkipäälliköitä, enkä näinollen puhu myöskään heidän puolestaan.

This entry was posted in ,. Bookmark the permalink.

6 Responses to "Levy-yhtiöt ostavat biisejä radioiden soittolistoille"

  1. Amerikassa radio-dj:tä ja musiikkipäälliköitä on tosiaan aiemmin lahjottu, ehkä luulot Suomesta johtuvat tästä. Joku asiaan paremmin perehtynyt voisi kirjoittaa jenkkiradioista, ja siitä mikä mahdollisti ns. payolan syntymisen.

    Blogissa olen arvostellut mm. Frederic Dannenin Hitmen-kirjan joka sivuaa tätä jenkkiläistä payola-järjestelmää.: http://alsosprachjussi.blogspot.fi/... Jenkkien radiojärjestelmä on aika erilainen, ja käsittääkseni payola-systeemikin on syntynyt siitä, että ns. "independent promoters" ovat ainoita jotka saavat biisejä soimaan. Levy-yhtiöt "joutuivat" käyttämään näitä tyyppejä jos halusivat saada biisinsä soimaan.

  2. Kivisola says:

    Soittolistasalaliittoteoriat olisivat looginen selitys samojen biisien jatkuvalle soittamiselle. Ainakin minun on ollut vaikea uskoa, että jokaisella kanavalla soitettaisiin samaa keskinkertaista musiikkia aivan näiden kanavien omasta tahdosta! Eihän siinä ole mitään järkeä. Siinä on pakko olla joku koira haudattuna.

    Mutta nykyään taidankin uskoa ettei haudattua koiraa ole. Kuulijan maku vain on huono ja yllätyksetön. Masentavaa. :-)

    Black Pultsars on muuten mahtava nimi.

  3. Pistän Jani kommenttisi tähän kun tuo kuvaikonisi näyttää tuoss aniin isolta ja peittää tekstin alleen...


    Jani Kivisola says:
    3. syyskuuta 2013 20.06

    Soittolistasalaliittoteoriat olisivat looginen selitys samojen biisien jatkuvalle soittamiselle. Ainakin minun on ollut vaikea uskoa, että jokaisella kanavalla soitettaisiin samaa keskinkertaista musiikkia aivan näiden kanavien omasta tahdosta! Eihän siinä ole mitään järkeä. Siinä on pakko olla joku koira haudattuna.

    Mutta nykyään taidankin uskoa ettei haudattua koiraa ole. Kuulijan maku vain on huono ja yllätyksetön. Masentavaa. :-)

  4. Kris Olin says:

    Jussi, ja terveiset Brisbanesta!

    Hieno artikkeli asiasta, joka on tosiaan askarruttanut meikäläistäkin vähän väliä. Aika yllättävä "fakta" oli se, että levy-yhtiöt eivät juurikaan tuhlaa markkinointibudjettia radioon. Äkkipäätään luulisi, että radio olisi heidän pääasiallinen mainoskanava.

    t. Krisse (vastaleivottu radio broadcaster)

  5. Kris, olen unohtanut vastata sinulle! Mahtavaa, ehkäpä kaukaisin lukija! Levybisnes on aika pientä verrattuna vaikkapa auto- tai puhelinliittymäbisnekseen, mutta kyllä he taitavat mainostaa aika tasaisesti kaikissa medioissa. En osaa sanoa kun en niin tarkasti asiaa seuraa. Kyllä he siis radiossa mainostavat, mutta aika vähän.

Leave a Reply

Hei kommentoija! Arvostaisin suuresti jos et kommentoisi anonyyminä, se jotenkin vähentää kommenttisi arvoa. Minä esiinnyn nimelläni, esiinny sinäkin.
T: Jussi

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...