Olen keskustellut aiheesta muutamankin levyalan ihmisen kanssa, mutta blogauksen aiheen keksin keskusteluani Sony Musicin Sami Rikalan kanssa. Hieno mies.
EDM-artistit ovat ehkä musantekovälineidensä digitaalisuuden johdosta myös netin eturintamassa. Yleistys, joka ei ehkä pidä paikkaansa. Mutta tämä esimerkki vahvistaa tätä yleistystä.
David Guettan biisejä kuunnellaan Spotifyssä aivan helvetin paljon, koska ne ovat hyviä, ja koska David Guetta on maailman kuuluisin DJ. Ainakin top femmassa.
Uuden - tulevaa albumia enteilevän - Lovers on the Sun -sinkun yhteydessä hän on kuitenkin (levy-yhtiönsä ilmeisellä avustuksella) keksinyt mahtavan kikan miten maksimoida biisiensä kuuntelut.
Minulla ei ole tarjota mitään virallista statistiikaa, mutta paristakin lähteestä olen ymmärtänyt, että Spotifyn top-listalle pääseminen on paras tapa päästä ylöspäin top-listalla. ELI SIIS ihmiset käyvät aktiivisesti etsimässä uutta kuunneltavaa Top lists -välilehdeltä, ja näinollen listan kärkisijoille pääsy generoi uutta kuuntelua.
Lista on jaettu kahteen osaan, albumeihin ja biiseihin. Albumilistan kärkeen noustaan nykyään vasta muutaman singlen jälkeen - ja joka tapauksessa hitaammin kuin pariin ensimmäiseen listaviikkoon painottuvalla cd/lataus-myyntilistalla. David Guettan albumi ilmestyy vasta myöhemmin syksyllä, joten Lovers on the Sunilla hänellä ei olisi albumipuolelle edes asiaa.
PAITSI ETTÄ maestro Guetta julkaisi Lovers on the Sunin neljän biisin ep:nä JOLLOIN se noteerataan myös Spotifyn albumipuolella. Ja kun ep:n muut biisit ovat kaksi edeltänyttä ja valtavasti kuuntelua kerännyttä sinkkua Bad ja Shot Me Down sekä aiemmin julkaisematon biisi Blast Off.
Tällä hetkellä Lovers on the Sun on Spotifyn kuunnelluin biisi Suomessa, ja Lovers on the Sun on albumipuolella toisena - edellään vain megasuksee Ed Sheeran.
David Guetta, olette nero. TOKI suosionne perustuu loistaviin biiseihin, mutta siitä ei välineiden tuntemuksesta ole haittaa.
Veikkaan, että tämä toimintamalli yleistyy.