Kirjoitan tästä samasta aiheesta seuraavassa Soundi-lehdessä, kannattaa siis hankkia se käsiinsä jos kiinnostaa.
Vaihteeksi vähän some-aiheestakin tänne. Olen tässä jo muutaman kuukauden ajan toiminut musiikkipäällikköyden ohella myös Voicen ja Radio Cityn yhteisömanagerina. Sen kautta olen tullut ajatelleeksi muun muassa brändien, artistien ja medioiden Facebook-ryhmiä entistä enemmän. Näin tehdessäni olen tajunnut, ettei Facebook-"fanien" (eli tykkääjien) määrällä ole ollenkaan niin suurta merkitystä kuin sivun sisällöllä.
Tai no. Tykkääjien määrästä voi toki päätellä miten suosittu tai kiinnostava brändi on kyseessä - varsinkin jos fanimäärä kasvaa vähillä päivityksillä.
Mutta jotta Facebookissa "olemisesta" saisi myös jotain markkinointihyötyä, pelkkä fanimäärä ei pitkälle riitä. On nimittäin niin, että muistaakseni yli 95% faneista ei "tykkäämisen" jälkeen käy ko. sivulla. Kaikki siis riippuu siitä, julkaiseeko sivu sisältöä joka nousee ihmisten news feedeihin.
Ja koska Facebook kehittää jatkuvasti news feedin toimintaa (helvetin top stories, tiedätte varmaan), se pyrkii palkitsemaan sisältöä, joka kiinnostaa. Siksi tykätyt ja kommentoidut statukset näkyvät myös niille, jotka eivät ole bändin, brändin, artistin, radiokanavan tai minkä hyvänsä instanssin faneja.
Siitä syntyy se oikea markkinointihyöty: Pääset lähelle ihmistä. Jos sinulla on 100 000 fania, mutta päivität jotain epäkiinnostavaa kerran viikossa, kukaan ei tiedä olemassaolostasi. Jos sinulla on 10 000 fania, mutta päivityksesi keräävät valtavasti peukaloita ja vilkasta (eli FB:n tapauksessa yleensä ei-kovinkaan-älyllistä) keskustelua, nouset niidenkin silmien eteen, jotka eivät sinusta vielä tienneet.
Armotonta, mutta toimivaa. Sisältö ratkaisee. Markkinointia, mutta sisältö edellä, mikä on tietysti ihan tervettä.
Paljastamatta liikesalaisuuksia esimerkiksi omassa työssäni pääsen ohjailemaan FB-sivuja, joilla kyllä on mukava määrä faneja, mutta joiden todellinen päivittäinen "reach" on moninkertainen fanimäärään nähden - koska jaettu sisältö kiinnostaa ihmisiä.
Tavallaan sama on tapahtunut musiikkibisneksessä nyt digitalisoitumisen myötä. Keskustelin erään levy-yhtiön edustajan kanssa aiheesta, ja hän kertoi, että Spotify- ja YouTube-suosion helppo mitattavuus on johtanut siihen, että enää ei hyväsuinen myyjä saa myytyä 10 000 cd:tä Anttilaan, jos sisältö ei oikeasti kiinnosta kuluttajia.
Tappakaa minut kun sanon tämän, mutta "content is king".
Totta puhut, sisältö ratkaisee. Käyn itse useammillakin some-sivuilla säännöllisesti lukemassa kiinnostavia päivityksiä, vaikken niistä sivuista virallista kautta tykkääkään. Toisaalta mitä suositumpi jokin artisti on (tai mitä aktiivisempi fanikunta), sitä enemmän myös sisällöllisesti tylsähköt päivitykset nousevat jatkuvasti esiin news feedissä. Itse olen kovasti facebookin/twitterin ym "monotonista" sisällöntuottoa vastaan, esimerkiksi tyyliä, jossa artisti päivittelee vain kiertuepäiviään tai sen hetkisiä olinkaupunkeja statuksiin. Vaatimukset ovat kovia, vaikka jatkuvasti mielenkiintoisen sisällön tuotto on varmasti hankalaa. Sen onnistumisesta kyllä hatunnosto monille blogeille. Välillä tulee itsekin tuijoteltua spotifyn/youtuben lukuja liikaa, vaikka nollasta jokainen joskus ponnistaa ja monia omia suosikkeja löytyy suhteellisen pienillä soittolukemilla näissä palveluissa.