Voin heti tässä alussa vakuuttaa, ettei tämä ole Tuulilasi tai Tekniikan Maailma. En ole tehnyt Excel-taulukoita Teslan ominaisuuksista, tai muutenkaan yrittänyt tehdä tästä tyhjentävää vertailua.
On myös otettava huomioon, etten ole koskaan ajanut yli 100 000 euron bensa-autoa (tai diesel-, neropatit), joten tätä ei voi myöskään pitää suorana vertailuna saman hintaluokan polttomoottoriserkkuihin.
Mutta tulipa kuitenkin tuossa Norjan-reissun yhteydessä ajatus, että vuokrataan Tesla, ja niin myös tehtiin. On nimittäin niin, että vaikka minusta ei parhaalla tahdollakaan saa leivottua ns. "AUTOMIESTÄ", olen ollut melkoisessa Tesla-kiimassa luettuani aiheesta lukuisia artikkeleja, joista voin suositella esimerkiksi uudistuneen Mikrobitin juttua.
Niille jotka eivät tiedä: Tesla on myyttiseksi supersankariksi nostetun liikemies Elon Muskin sähköautofirma, joka on mullistanut sähköautoilun. Ei siksi, että Tesla teknisiltä ominaisuuksiltaan olisi muita sähköautoja edellä, mutta siksi, että Teslan akku yhdistettynä muihin ominaisuuksiin ja onnistuneeseen markkinointiin on tehnyt sähköautoilulle saman kuin Apple älypuhelimille.
Eli tuolla jossain Kainuussa saattaa olla joku Nokia, joka on rakentanut teknisiltä ominaisuuksiltaan Teslaa vastaavan auton jo pari vuotta sitten, mutta eivät ole onnistuneet viemään sitä autotallinsa ulkopuolelle. Joten turha nyyhkiä parin vuoden päästä Talous-Sanomissa, että "MEILLÄ OLI TÄÄ JO".
Tarpeeton sivujuonne tuo äskeinen, mutta tyypillinen suomalainen markkinointitarina silti.
Okei. Tesla. Meillä oli käytössä tuo perusversio, eli MODEL S, tosin nelivetomalli. Istahdan vuokrausfirman parkkipaikalla auton kyytiin. Kahden iPadin kokoinen näyttö kertoo, että Tesla on "parking modessa". Vuokrafirman misukka häipyy taustalle. Mitäs nyt sitten?
Veivataan kollegan kanssa kosketusnäyttöä ja jenkkiautoista tuttua lasinpyyhkimen paikalla olevaa vaihdevipua. Ei onnistu.
NOH, kysytään apua, ja jarru pitää tietty olla pohjassa samaan aikaan kun painaa vaihdevipua alaspäin. Ratin välistä näkyvään näyttöön vaihtuu moodiksi D eli Drive.
Tätä ennen ehti tapahtua se, että samainen misukka ajoi Teslan paikalle. Emme vain huomanneet sitä, koska hiljaisissa nopeuksissa Tesla ei pidä käytännössä mitään ääntä. Hiipi siihen taakse saatana.
Model S ei näytä ulkoisesti pröystäilevältä, tai edes loistoautolta. Uudelta ja hienolta toki, muttei överiltä. Sisällä kaikki on pehmeää nahkaa, jopa ratti, josta on todella miellyttävä pitää kiinni.
Okei, pitäisi ajaa Gardermoenin lentokentältä syvälle Norjan vuoristoon. Jättimäisen näytön ylälaidasta löytyy helposti navigointipainike. Osoitteen syöttämisen jälkeen Tesla ehdottaa heti, että ajetaan matkalle sattuvan Supercharger-pisteen kautta.
Meille Tesla lupaa täydellä akulla 350 kilometrin ajomatkan. Supercharger-pisteissä (Suomessa kaksi, Norjassa monta, Keski-Euroopassa vielä enemmän. Bensa-asemilla on vähän miedompia latauspisteitä, joiden avulla täyslataus kestää muutaman tunnin, kun Superchargerilla se on alle tunti. Tavallisesta töpselistä täyslataus on noin 12 tuntia.
Mutta ajamiseen:
JUMALAUTA ETTÄ TÄMÄ LÄHTEE! Norjan teillä ei paljon kaahailla, mutta kun Tesla Model S:n kaasun pääsee painamaan pohjaan, se tuntuu kirjaimellisesti poskissa. En ole koskaan ajanut tällaista autoa. Sähkömoottorin ei tarvitse kerätä kierroksia tai vaihtaa vaihteita, voima siirtyy suoraan renkaisiin. Nelivedon ja leveiden renkaiden tuntuma tiehen on kuin auto kulkisi kiskoilla. Varma ja PÄRÄYTTÄVÄ ajokokemus.
Tunnen testosteronin kerääntyvän elimistössä. Jos se nyt "kerääntyy" yhtään mihinkään. Joka tapauksessa koen aitoa autokiimaa. Tällaista autoilun kuuluisi olla! Eteen aukeaa suora, joku norski on lähtenyt korealla Bemarillaan liikkeelle, mutta minäpä kiihdytän parissa sekunnissa pehmeästi vauhdin 140km:n, ja hiivin Bemarin ohi.
Ajaminen on siis aivan helvetin hieno kokemus. Muutama moite on, mutta ne koskevat tekniikkaa.
Ensinnäkin johtuu ilmeisesti "urheilullisuudesta", etten löytänyt Teslasta vakionopeudensäädintä. Ainakaan ratissa sitä ei ollut. Se olisi kiva meille espoolaisille.
Toiseksi, Elon Musk on virittänyt Tesloille oman maailmanlaajuisen netin, jossa meidänkin automme oli koko ajan kiinni. Kuitenkin Teslan navigaattori oli aivan pihalla muutamista uusista teistä, vaikka iPhonen Google-kartta osasi selvästi kertoa minne kannattaa ajaa. Vähän noloa, eikö?
Vaihdekeppi on välillä outo, sellainen perinteisempi keskikonsolissa oleva tikku toimisi mielestäni paremmin. Jenkeille tuo varmaan toimii.
Mutta siis: Lopettaakseni pääpointtiin: Tesla on SÄHKÖAUTO. Se ei tarvitse polttoainetta!! Ja silti se on aivan helvetin cool urheiluauto, jolla voi ajaa 350 kilometrin matkan. Minulla on toivottavasti joskus varaa tämäntyyppisen autoon, sillä sen ajaminen herättää autohulluutta jopa melkoisen anti-autohullussa ihmisessä.
Yksityiskohdat ovat sen verran kaikin puolin loppuun asti hiotut, että esimerkiksi auton kosketusnäyttökäyttöliittymä vaikuttaa joltain Android-versiolta, eli simppeliltä ja toimivalta, vaikka se lienee koodattu vain tätä autoa varten.
Jos saatte mahdollisuuden, kokeilkaa. Mutta olkaa varovaisia sen kaasun kanssa.
Vakionopeuden säädin löytyy Teslassa yleensä vasemman puoleisesta viiksestä, mutta ehkä oli sitten joku Norjan speciaali.
Kiitti kommentista Ano. Kyl se tais löytyä sieltä joo, mitä jälkeenpäin olen lueskellut juttuja. Ei riittänyt kärsivällisyys perehtyä ihan kaikkiin hienouksiin kun oli kiirus... Täytyy sanoa et ratissa se olis paljon kätevämpi, koska se vasen alaviiksi oli pahasti piilossa. Tai ainakin pitäisi opetella täysin ulkoa nappien sijainti.
J
Sanoit, ettei Tesla olisi teknisiltä ominaisuuksiltaan muita edellä, mutta en nyt kyllä tähän hätään keksi yhtäkään sähköautoa joka olisi ominaisuuksissa edes lähellä ja seuraan alaa melko tiiviisti.
Morjes anonyymi
Siinä tapauksessa kommentti oli vain omaa tietämättömyyttäni. Olin jotenkin ymmärtänyt, että muutkin tahot ovat tehneet toimivia, kuluttajille suunnattuja sähköautoja - Suomessakin, mutta saattaa tosiaan olla että Tesla on muussakin teknisessä kehityksessä edellä, eikä vain akku- ja markkinointiasioissa.